Het gaat hier over stemcomputers.
donderdag 22 december 2005
Hee Pechtold!
--------------------------------------------
Er zijn twee belangrijke uitgangspunten bij democratische verkiezingen. Dat is een gebeurtenis waarbij burgers direct meewerken aan het bestuur.
Het eerste uitgangspunt is dat een stem in het geheim uitgebracht moet worden zodat men niet gedwongen kan worden om een bepaalde stem uit te brengen.
Het tweede uitgansgpunt is dat de stemmen in het openbaar worden geteld zodat iedereen kan zien dat het eerlijk gebeurt.
Deze twee uitgansgpunten zijn terug te vinden in de Kieswet die is geschreven met het oog op een werkwijze waarbij van papier en potlood gebruik wordt gemaakt.
Nu wordt er inmiddels gestemd met de stemmachine. Het voordeel daarvan is dat de uitslag sneller bekend is. Het nadeel is dat het tellen niet meer in het openbaar gebeurd en de burgers niet meer kunnen, en mogen meewerken aan de controle van de telling. Transparantie is belangrijk in een democratie en zeker wat betreft de tot standkoming van een verkiezingsuitslag. Die is echter afgeschaft met de invoering van de stemmachine!
Heeft de privatisering en automatisering van het tellen van de stemmen geleid tot een situatie die strijdig is met de Kieswet? Het is te vrezen. De openbare telling is immers vervangen door een werkwijze die valt onder de noemer bedrijfsgeheim, waardoor zelfs de WOB niet toegepast kan worden.
Hieruit is voor juristen wellicht de gevolgtrekking te maken dat uw ministerschap geen wettige grondslag heeft. Voor democraten staat vast dat Nederland het predikaat "open democratie" niet langer waard is.
Wat kan miniser Pechtold hier aan doen? Dat is tamelijk eenvoudig. De discussie over stemmachine moet worden heropend en totdat elke twijfel omtrent de werking van het apparaat is weggenomen moet er weer gewoon met potlood en papier worden gestemd, en met de hand worden geteld. Dat is veel werk, en dat is goed, omdat we dat samen moeten doen.
Diebold's leugens bewezen
Finnish security expert Harri Hursti, together with Black Box Voting, demonstrated that Diebold made misrepresentations to Secretaries of State across the nation when Diebold claimed votes could not be changed on the �memory card� (the credit-card-sized ballot box used by computerized voting machines.
vrijdag 16 december 2005
Amsterdam gaat digitaal
Stemcomputer in gebruik genomen
Eindelijk is het dan zover. Bij de komende gemeenteraadsverkieizingen in maart 2006 kleuren Amsterdammers niet meer een hokje rood, maar kiezen met een simpele druk op de knop.
Hoe dat stemmen precies in zijn werk gaat, wordt binnenkort uitgelegd op een speciale site, een verkiezingskrant en met spotjes op televisie.
Vijf verkiezingen tegelijk
Met dit nog nieuwe systeem kunnen in Amsterdam vijf verkiezingen tegelijkertijd worden gehouden. Bijvoorbeeld de gemeenteraadsverkiezing, een stadsdeelraadverkiezing, een gekozen burgemeester, een gekozen
stadsdeelvoorzitter en een referendum.
De uitslag van de verkiezingen laat door de komst van de computer minder lang op zich wachten. Het tellen van de stemmen gaat dan namelijk een stuk sneller en gemakkelijker.
Systeem NewVote
Amsterdam heeft in augustus een contract getekend met Sdu Uitgevers voor de levering van het systeem NewVote. Alle 480 stembureaus in de hoofdstad maken hiervan straks gebruik.
bron: www.amsterdam.nl
woensdag 9 november 2005
het "open source" stemexperiment
Die software is "open source" maar dat is oud nieuws.
Wat "open source" in het nederlands is weet men in Den Haag nog steeds niet. De broncode van het haagse programma is beschermd onder de "General Public License" - en daar is geen woord frans bij. :-)
Het is vreemd dat computerprogramma's van de nederlandse overheid worden gepubliceerd met een auteursrechtelijke waarschuwing die is bestemd voor de USA. Is die General Public License hier wel geldig? Dat roept de vraag op of Nederlanders in hun land door hun eigen overheid mogen worden gehouden aan wettelijke bepalingen in een buitenlandse taal?! Waarschijnlijk is dat ook onderdeel van het experiment.
Een overzicht van de documentatie van het ministerie is te vinden in Nijmegen. 'Unfortunately they are all in Dutch.'
Over openheid en inzichtelijkheid gesproken.....
donderdag 3 november 2005
Niets nieuws bij de PRDV
zaterdag 29 oktober 2005
American Accountability
Hier twee opmerkelijke citaten uit het kommentaar:
The United States is the only major democracy that allows private partisan corporations to secretly count and tabulate the votes with proprietary non-transparent software. Rev. Jesse Jackson, among others, has asserted that "public elections must not be conducted on privately-owned machines."Hee..! Dat vind ik nou ook. Hoewel de machines hier in Nederland natuurlijk geen prive-eigendom zijn, maar aangeschaft door gemeenten, wordt de telling uiteindelijk wel uitgevoerd door de geheime software van een privé bedrijf. Ook de controle op de machines is in de handen van een privé bedrijf zoals Imtech.
But the GAO report now confirms that electronic voting machines as deployed in 2004 were in fact perfectly engineered to allow a very small number of partisans with minimal computer skills and equipment to shift enough votes to put George W. Bush back in the White House.Dus dit ziet er toch heel ernstig uit! Als bewezen is dat het mogelijk was om doorslaggevende fraude te plegen is dat in feite het failliet van het gebruikte stemsysteem.
Dan moeten er strukturele veranderingen in dat systeem worden aangebracht.
maandag 24 oktober 2005
Polen conservatief Brazilia modern
In Brazilia is een referendum gehouden over wapenbezit, op t.v. was te zien dat er wel stemcomputers zijn gebruikt. De t.v.camera spiekte even in een stemhokje en betrapte een drukkende vinger op een toetsenbord. Uitkomst: wapens blijven. Modern land, Brazilia.
zondag 23 oktober 2005
Apartheid vote-counting system
Kerry told the NAACP convention that one million African-American votes were not counted in 2000, but in 2004 he would not let it happen again.Lees het hele artikel op www.gregpalast.com onder de terecht schreeuwende kop : DOES AMERICA HAVE AN APARTHEID VOTE-COUNTING SYSTEM?
But he did let it happen again. More than a million votes in 2004 were cast and not counted.
vrijdag 21 oktober 2005
Een moderne PvdA stemming
Het belangrijkste is natuurlijk de discussie binnen die partij over de manier waarop gestemd en geteld moet worden. Ik ben erg benieuwd naar de overwegingen en heb op het PvdA forum een verzoek gedaan om alle informatie te openbaren.
woensdag 19 oktober 2005
Internet stemmen met Linux in E-Stonia
Estland heet in het engels Estonia, en de engelse neiging tot woordpelen maakt er nu E-Stonia van.
De proef heet geslaagd omdat alles naar wens is verlopen en men niets heeft gemerkt van problemen.
Dit bericht op www.statesman.com verteld meer, en ook dit bericht op het nederlandstalige Tweakers.net.
In Estland hoeft het tellen van de stemmen dus kennelijk niet op een inzichtelijke, en voor iedereen controleerbare manier te gebeuren. Want Linux is dan wel een open en inzichtelijk besturingssysteem voor Linux-deskundigen, maar voor alle anderen is het dat niet.
zondag 16 oktober 2005
Stemmen in Iraq en Italia
De voorstanders van de stemmachine gebruiken vaak de redenering dat het gemak van de stemmachine de opkomst zou bevorderen, en het is ook een argument waarmee het zogenaamde "internetstemmen" wordt aangeprezen. Het feit dat de kosten de opkomst in Italia niet heeft gedrukt is een aanwijzing dat ook het "gemak" geen rol speelt.
Het gaat ook niet om geld of gemak; het gaat erom dat je mee kan tellen, toch?
zaterdag 1 oktober 2005
JA, ik stem vóór: Nieuwe Verkiezingen NU !!
Verkiezingen, vervroegd of niet, zijn pas eerlijke verkiezingen als de telling in het openbaar gebeurd. Na de invoering van de stemmachine is de telling niet langer openbaar zodat de burger geen controle meer kan uitoefenen.
Een oproep voor nieuwe verkiezingen is helaas ook een oproep voor kritiekloze acceptatie van de uitslag die zonder burgercontrole tot stand is gekomen.
De verkiezingsuitslag tot stand gekomen met stemcomputers is net zo oncontroleerbaar als deze "stemming".
Op zichzelf is het wel bizonder dat zodoende oppositie tegen deze regering wordt omgevormd tot steun aan mogelijk fraudeleuze verkiezingen.
Ik hoop niet dat dat ook de bedoeling is!
donderdag 29 september 2005
Janmaat en de stemmachine
In een kort fragment hoorde ik Janmaat zeggen dat de stemmachine versneld is ingevoerd en dat de verkiezingsuitslag door computerprogrammeurs wordt bepaald. Daarna was luidkeels hoongelach vanuit het publiek te horen, en zo werd het video-fragment afgesloten.
Onduidelijk bleef welke argumenten Hans Janmaat had voor de verdachtmakingen en hoongelach was het enige tegenargument.
Het is nog steeds zo dat bezwaren tegen de stemmachine een beetje belachelijk worden gevonden. Het idee bestaat dat slechts extreemrechtse losers bezwaren kunnen hebben. Daarentegen is de man die zich voor de stemmachine uitspreekt een weldenkende burger met aanvaardbare standpunten, een winner, een moderne mens die erbij mag horen.
Dat is kennelijk onderdeel van de marketingstrategie bij de invoering van het stemapparaat.
Wat zou Janmaat bedoeld hebben met de versnelde invoering van de stemmachine?
maandag 19 september 2005
Daar gaan de Yankees weer
zondag 18 september 2005
Duitse en Afghaanse stembussen
Op ZDNET is er een discussie geopend over de vraag : Should election software be open source?
Als ik de reacties zie ben ik gelukkig dat er ook in de USA mensen zijn die zeggen dat er helemaal geen software en computers nodig zijn bij verkiezingen.
vrijdag 9 september 2005
Overheids automatisering
Deze markies, die leefde van 1743 tot 1794, heeft geopperd dat de koning van Frankrijk beter vervangen kon worden door een "automate royal", een mechanische pop voor het uitvoeren van ceremoniële handelingen, zoals het tekenen van wetten en het doorknippen van linten. Dat is goedkoper, betrouwbaarder en geeft geen problemen als die we kennen inzake erfopvolging.
Maar we leven nu in de 21e eeuw en in plaats van de monarch is het beslismoment van het volk, tijdens de verkiezingen, geautomatiseerd door middel van de stemmachine.
De Condorcet was een interessante wiskundige, er is zelfs een nederlands domein op zijn naam op: www.condorcet.nl.
Vandaar kan je doorlinken naar het domein www.condorcet.org waar de gedachten van Condorcet over verkiezingen te vinden zijn, en het Voting Software Project.
Een bezoekje waard!
donderdag 28 juli 2005
Amsterdam koopt stemmachines
zondag 12 juni 2005
actie in de USA
De amerikanen zijn in actie voor de terugkeer van het papier bij de verkiezingen! Voor de engels-lezenden is hier de link
Best E-voting Bill Reintroduced - Lend Your Support!
Tell Congress to stand up for election reform!
Ook in het nederlands is weer een artikel verschenen over de noord-amerikaanse stemcomputer fraude, bij Daanspeak met de titel:
Wetenschappelijke analyse over verkiezingen VS
Stemuitslag mogelijk gemanipuleerd
Bij Daanspeak staat ook dit uitstekende overzicht van artikelen over stemfraude in de USA
donderdag 9 juni 2005
haagse wartaal
-----------------------------
Inzake: stemmen tellen voor Referendum over het verdrag tot vaststelling van een Europese Grondwet.
De gemeenteraad
Het raadslid de heer M.F. Dufresne heeft op 3 mei 2005 een brief met daarin drie vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gericht. Ingevolge het bepaalde in artikel 35, lid 4, van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, antwoorden wij als volgt.
1.
Op welke wijze is het College van plan de stemmen te tellen die bij het referendum over de Europese Grondwet zullen worden uitgebracht?
De stemmen die op 1 juni 2005 in 246 stemlokalen in Den Haag worden uitgebracht worden geteld middels het uitlezen van de stemgeheugens uit de stemmachines waarop de kiezers hun stem op 1 juni 2005 uitbrengen. Het aantal stemmen voor, het aantal tegen ( het totaal van deze twee is het aantal geldige stemmen) en het aantal blanco. Het aantal blanco stemmen telt mee voor het opkomstpercentage. Het uitlezen van de stemgeheugens is gekoppeld aan het Integraal Stem Systeem dat hoort bij de stemmachines die worden gebruikt. Het papieren strookje met de aantallen wordt geprint uit de stemmachine. Het strookje wordt aan het proces-verbaal Wrreg 11/ N10-3 geniet.
De stemgeheugens worden vanaf 21.00 uur (sluiting stembureaus) naar het dichtstbijzijnde stadsdeel-kantoor gebracht door de wijkambtenaar. Hier worden ze afgetekend, wordt de uitslag ingelezen op de daartoe opgestelde PC’s en doorgezonden naar de centrale uitslag-PC op het Spui die de totaaluitslag genereert van alle Stadsdeelkantoren. Als het laatste stemgeheugen is ingelezen maakt de burgemeester de (voorlopige) Haagse uitslag bekend.
De stemmen uitgebracht door de Kiezers buiten Nederland komen van de briefstembureaus waar deze kiezers hun stembiljetten naar toegezonden hebben; Op 1 juni 2005 worden de enveloppen waarin de stembiljetten zich bevinden geopend en geteld.
Er zijn 9 buitenlandse briefstembureaus en 6 briefstembureaus in het gemeentehuis.
De briefstembureauleden tellen de aantallen biljetten met de hand en vermelden de totalen in het hiertoe bestemde proces-verbaal Wrreg 11/N 10-2; het aantal stemmen voor, het aantal stemmen tegen (het totaal van deze twee is het aantal geldige stemmen) en het aantal ongeldige stemmen.
Het aantal ongeldige stemmen telt mee voor het opkomstpercentage. De stembiljetten die bij briefstemmen worden gebruikt worden bij het Referendum met de hand geteld.
Op donderdag 2 juni zijn de uitslagen van de briefstembureaus opgeteld bij de voorlopige Haagse uitslag van woensdag 1 juni. Deze definitieve Haagse uitslag (uitslag Den Haag plus Nederlandse kiezers in het buitenland) wordt genoteerd in het PV Wrreg 11/Trw 125 Vrijdagochtend 3 juni maakt het Hoofdstembureau van kieskring 12 (is Den Haag) de definitieve uitslag bekend middels het PV Wrreg 14.
2.
Is het College van mening dat de telling op een open en inzichtelijke wijze moet gebeuren?
Ja, alleen stemmachine is zo geplaatst dat de privacy van de kiezer gewaarborgd is.
De tafel voor het stembureau is zo geplaatst dat de kiezers de verrichtingen van de 4 stembureauleden nauwkeurig kunnen gadeslaan. Ieder stembureau beschikt over de wettelijke voorschriften die op de stemming betrekking hebben. Op een display gekoppeld aan de stemmachine is inzichtelijk voor de aanwezigen hoeveel kiezers hebben gestemd. Om 21.00 uur mag niet meer gestemd worden en wordt de deur van het stemlokaal gesloten waarna deze direct weer wordt geopend voor belangstellenden die de uitslag van dat stembureau willen bijwonen. De telling vindt plaats door middel van het uitdraaien van het strookje uit het stemgeheugen. De voorzitter van het betreffende stembureau maakt de uitslag ter plekke bekend, vult het PV Wrreg N/10-3 in en bevestigd het strookje aan het proces verbaal. Dit gebeurt op een open en inzichtelijke wijze.
Ook op de Stadsdeelkantoren is het proces van afgeven, afvinken en inlezen van de stemgeheugens inzichtelijk voor belangstellenden. Dit geldt tevens voor de ontvangst van de uitslagen van alle ingelezen stemgeheugens van de 8 Stadsdeelkantoren op het gemeentehuis.
3.
Kunnen de gemeenteraadsleden meetellen?
Stembureauleden worden voorafgaand aan de dag van stemming benoemd. Gemeenteraadsleden kunnen uitsluitend meetellen als zij tot stembureaulid zijn benoemd. Op de briefstembureaus worden de stembiljetten handmatig geteld. Het aantal stemmen van de stemgeheugens van de stemmachines wordt electronisch uitgeprint. Daarnaast geldt het wetsartikel uit de Kieswet J 14: “De leden van een stembureau geven tijdens de uitoefening van hun functie geen blijk van hun politieke gezindheid”.
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris, de burgemeester,
D.M.F. Jongen B.J. Bruins, lo.
bron: ris.denhaag.nl
zaterdag 4 juni 2005
Geachte mevrouw Halsema,
-----------
Geachte mevrouw Halsema,
Tijdens een nieuwsuitzending op de dag van het referendum heb ik u op de televisie demonstratief zien zwaaien met een ingevuld stembiljet. Dat gebeurde in een stemburo voordat u het formulier in de stembus deed. Daarbij gaf u duidelijk te kennen dat u een voorstem uitbracht.
Uw gedrag was in strijd met artikel J 36 van de kieswet. Daarin staat: "In het stemlokaal worden geen activiteiten ontplooid die erop gericht zijn de kiezers in hun keuze te beïnvloeden."
Ik neem aan dat bent meegesleept door de lieden van de televisieploeg die daar aan het werk waren, en dat u spijt heeft van deze gebeurtenis.
Ik vraag u dringend om alles in het werk te stellen om voortaan de invloed van de televisie rond de verkiezingen aan banden te leggen.
Overigens ben ik van mening dat elke uitslag die stand komt door stemmachines onrechtmatig is.
hoogachtend,
Van Drukken
